(Riwayat Ibn Majah)

"Menuntut ilmu itu wajib bagi setiap muslim."

Orang yang berjaya datangnya daripada minda yang cekap dan cergas, ditimbang oleh hati nurani yang berhikmah dan didokong oleh jasad jasmani yang sihat

Selasa, 15 November 2011

KAHSIAT RUTAB (Kurma Masak Yang Belum Dijemur)



RUTAB (Kurma Masak Yang Belum Dijemur)

Allah s.w.t. berfirma kepada Maryam didalam Surah Maryam, ayat ke 25 dan 26 yang bermaksud :

“Dan goyangkanlah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu, maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu……”

Di dalam Shahih Al-Bukhari dan Muslim ada hadis yang diriwayatkan dari Abdullah bin Jaafar, bahawa ia mengkhabarkan: “Aku pernah melihat Rasulullah s.a.w. memakan timun dengan kurma masak.” Manakala dalam Sunan Abi Daud diriwayatkan dari Anas bahawa ia mengkhabarkan: Rasulullah s.a.w. biasa berbuka puasa dengan memakan beberapa kurma masak sebelum sembahyang. Jika tidak ada kurma yang masih segar, Baginda memakan kurma masak yang sudah dijemur. Jika tidak ada juga, baginda cukup meneguk air putih sahaja (air kosong).

Sifat kurma masak yang segar adalah panas dan lembap, boleh menguatkan perut basah dan amat sesuai dengan keadaan perut secara alami, menambah stamina, menyuburkan pertumbuhan badan serta amat sesuai untuk mereka yang mempunyai penghadaman sejuk, pada waktu yang sama juga mengandungi banyak zat yang berguna.

Kurma adalah buah-buahan yang paling sesuai untuk penduduk Madinah dan juga kota-kota lain di negeri-negeri yang mempunyai kurma. Kurma lebih elok untuk tubuh, meskipun bagi yang belum terbiasa meyebabkan bau badan yang tidak sedap bahkan boleh menyebabkan darah berlebihan, dan jika dimakan terlalu banyak menyebabkan pening dan pandangan menjadi pitam serta menyebabkan sakit gigi. Cara mengatasinya ialah dengan meminum minuman sakanjabin (sejenis minuman dari Parsi) dan seumpamanya.

Cara Nabi s.a.w. berbuka puasa dengan memakan kurma atau air putih mengandungi hikmah yang mendalam sekali, ini kerana ketika berpuasa perut menjadi kosong dari sebarang makanan, justeru tidak ada yang amat sesuai untuk hati yang dapat diberi terus ke setiap organ tubuh serta menjadi tenaga, selain kurma dan air. Karbohidrat ayang ada dalam kurma lebih mudah sampai ke hati dan lebih sesuai dengan keadaan organ tersebut. Terutama sekali kurma nasak yang masih segar. Hati akan lebih mudah menerimanya hingga amat berguna bagi organ ini sekaligus juga boleh langsung menjadi tenaga.

Jika tidak ada kurma segar, kurma masak yang kering pun baik, kerana ia juga mengandungi zat gula serta mengenyangkan. Jika tidak ada juga, cukup dengan beberapa teguk air sekadar untuk memadamkan panas perut akibat puasa hingga siap menerima makanan selepas itu, dan menambahkan selera makan..

Sumber: kitab At-Tibb an-Nabawiy (Ibnu Qayyim Al-Jauziah) bab65/15, m/s:395,396

1 ulasan:

sistemannissa berkata...

Sila dapatkan Sakanjabin Sistem An Nisaa di link ini:

http://www.farmasiislamonline.blogspot.com/#!http://farmasiislamonline.blogspot.com/2012/07/sakanjabin.html

Terimakasih. Semoga usaha saudara mengembangkan ilmu perubatan Nabi diberkati Allah SWT.

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes